1. حافظه CACHE چيست؟

حافظه اي ويژه اي است كه يك نسخه از مقادير داده اي پر مصرف در آن نگهداري مي شود.حافظه cache محتواي نقاطي از RAM كه بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرند همراه با نشاني آنها مي باشد، هنگاميكه پردازنده به محلي از حافظه رجوع مي كند cache بررسي مي شود تا مشخص شود كه آن نشاني در آن موجود است يا خير، چنانچه نشاني مورد نظر در cache موجود باشد داده ها به پردازنده تحويل داده مي شوند در غير اين صورت دستيابي معمولي به حافظه صورت مي گيرد وقتي سرعت دستيابي به RAM در مقايسه با سرعت ريز پردازنده پايين باشد cache مفيد واقع مي شود چرا كه سرعت دستيابي به آن هميشه بيشتر از سرعت دستيابي به RAM است. دو نوع cache كه در زير به آنها اشاره شده است عبارتند از:• CACHE L1نوعي cache كه براي بهبود سرعت پردازش در پردازنده هاي I486 و سطح بالاتر تعبيه مي شود. cache L1را كه عموما حاوي 8KB است مي توان در يك سيكل ساعت خواند، بنابراين در ابتدا اين cache جستجو مي شود.I486 يك cache L1دارد. پنيتيوم داراي دو cache است كه يكي براي برنامه ها وديگري براي داده ها مي باشد.

• L2 CACHEنوعي cache كه متشكل از STATIC RAMمي باشد در مادربردهايي كه از پردازنده هاي I486 يا سطح بالاتر استفاده مي كنند. cache L2كه عموما 128 كيلوبايت تا يك مگابايت هستد ازDRAMسريعتر است اما از cache L1موجود در تراشه CPU كندتر است. آن را LEVEL2 CACHE نيز مي نامند.

2. سوکت پردازنده (CPU Socket) مادربرد های سری P67,H67,H61 از کدام مدل از پردازنده های موجود در بازار پشتیبانی می کند؟


مادربردهای سری 6 گیگابایت دارای سوکت پردازنده 1155 بوده و از پردازنده هایی که در جدول زیر مشاهده می کنید، پشتیبانی می کند.

 

3. چرا زمانیکه پردازنده های INTEL Core i5 / Core i7 را برروی مادربرد نصب می کنیم، در هنگام بوت شده سیستم در Post Screen فرکانس پردازنده بیشتر از فرکانس پیش فرض نمایش داده می شود؟

پردازنده های Intel Core i5/i7 ازتکنولوژی Intel Turbo Boostپشتیبانی می کنند. در بایوس مادربرد این تکنولوزی بطور پیش فرض فعال است. به همیندلیل فرکانس پردازنده بیشتر از آن نمایش داده می شود.اگر می خواهید می توانید از مسیر زیر این تکنولوژی را غیرفعال کنید: "BIOS \ MB IntelligentTweaker(M.I.T.)\ Advanced Frequency Settings\ Advanced CPU Core Features",to disable "Intel(R) Turbo Boost Tech" item.

4. تفاوت پردازنده های اینتل IvyBridge با SandyBridge در چیست؟

1. فناوری ساخت پردازنده IvyBridge، 22 نانومتری است در حالیکهپردازنده های SanyBridge از فناوری 32 نانومتری بهره می برند.2. کنترلر مجتمع PCIe در پردازنده های IvyBridge به نسل سوم ارتقا یافتهاست.3. واحد گرافیکی پردازنده های IvyBridge ،در مدل های پیشرفته به Intel HD Graphics 4000 و در سایر مدل ها به Intel HD Graphics 2500 ارتقا یافته است. 

5. پردازنده Intel Core i7 مدل هاي 920و940و 965 از حافظه (RAM) با چه باسي پشتيباني مي كند؟

پردازندههاي 920و940 فقط از حافظه DDR3 باس 1066 پشتيباني مي كنند و براي استفاده از باس1333نياز به اوركلاك حافظه داريد. پردازنده 965 از حافظه DDR3 1333 بدوننياز به اوركلاك پشتيباني مي كند.

6. با وجود يك پردازنده AMD Athlon64 X2 ، چرا فناوري “Cool “n” Quit” در ويندوز ويستا اجرا نمي شود؟

در ويندوز ويستا اين عمل بهصورت خودكار انجام مي شود به طوريكه شما حتي نياز به درايور هم نداريد. شما بايدبه داخل صفحه پيكربندي بايوس(BiosSetup) مادربرد خودبرويد و آنرا فعال كنيد . در صورت امكان بايوس مادربرد خود را به روز رساني كنيد. 

7. تفاوت پردازنده هاي AMD‌ بر پايه سوكت 940 و سوكت AM2 چيست و چرا با اينكه هر دو آنها داراي 940 پايه هستند با هم ناسازگار مي باشند؟

سوكت 940سوكتي است كه براي اتصال پردازنده هاي سرور AMD Opteronطراحي شده اند. اين پردازنده ها صرفا براي فضاي سرور طراحي شده و با مادربردهايدسك تاپ ناسازگارند. پردازنده هاي ساخته شده براي اين سوكت مي توانند به صورتپيكره بندي هاي يك، دو، چهار و هشت پردازنده اي بر روي مادربردهاي پشتيباني كنندهاز آنها مورد استفاده قرار گيرند. علاوه بر اين، پردازنده هاي فوق ازحافظه هاي DDR 400به صورت دو كاناله پشتيباني مي كنند. اما پردازنده هاي ساخته شده بر پايه سوكت AM2شامل پردازنده هاي Athlon64، Athlon64 FX و Sempronشده و براي فضاي دسك تاپ طراحي شده اند. اين پردازنده ها از حافظه هاي DDR2با سرعت 533 و 800 مگاهرتز به صورت دو كاناله پشتيباني كرده و اگرچه داراي 940پايه هستند اما به صورت فيزيكي با مادربردهاي ساخته شده براي پردازنده هاي Opteron 940پايه ناسازگا هستند. 

8. روي كولرهاي گيگابايت يك ورقه پلاستيكي بي رنگ وجود دارد. آيا هنگام نصب نيازي به برداشتن آن مي باشد؟

خير، نيازي به برداشتن اينورقه پلاستيكي نمي باشد، زيرا اين ورقه پلاستيكي انتقال هواي خنك شده را از سطحبالاي كولر به پايين فن آسان تر مي كند در نتيجه دما و نويز (صداي فن) كاهش مييابد.

9. چگونه مي توان به مشكل گرماي بيش از اندازه CPU هاي Prescott با Cache 1MBغلبه نمود؟

در برخي از مادربردهاي GIGABYTE با به روز كردن BIOS به آخريننسخه موجود، درجه حرارت CPUرا مي توان پايين آورد.

10. CPU هايPrescott چه تفاوتي باCPU هاي نسل قبليP4 دارند و كدام مادربردهاي Gigabyte اين نوعCPU ها را پشتيباني مي نمايند؟

تكنولوژيCPU هايPrescott كاملا با CPU هاي پنتيوم4 نسل قبلي تفاوت دارد. عمده تفاوت آنها استفاده از تكنولوژي 0.09 ميكرون به جاي0.13 ميكرون مي باشد. تمام مادربردهايGigabyte كه پايه فن آنهازرد مي باشد اين نوع CPU را پشتيباني مي كند. البته يك سري ديگر از مادربردهاي Gigabyte كه پايه فن آنها زرد نمي باشد نيز اين تكنولوژي راپشتيباني مي كند. با انتخاب اين قسمت مي توانيداز ليست مادربردهايي كه CPU هاي با تكنولوژي Prescott راپشتيباني مي كند اطلاع يابيد.